Dla Panów paszport wydany w 1968 jest tragedią, bo w 1956 to strzelano do chamów

Prześlij dalej:

Zupełnie przypadkowo trafiłem na oryginalne nagranie Józefa Cyrankiewicza z 29 czerwca 1956 roku. W tej mowie bandyty, padły sławetne, czy raczej niesławne słowa: Każdy prowokator czy szaleniec, który odważy się podnieść rękę przeciw władzy ludowej, niech będzie pewny, że mu tę rękę władza ludowa odrąbie! Dziś przywołany cytat bardzo często jest wykorzystywany przy rozmaitych okazjach, stał się wręcz nieodłącznym elementem politycznego kabaretu, ale okoliczności w jakich zostały te w ogóle nie śmieszne i realne groźby wypowiedziane, zasługują na szczególną uwagę. Przez całe lata jeden z wyjątkowo prymitywnych bandziorów, był przedstawiany jako dowcipny i postawny mąż Niny Andrycz. Panisko Cyrankiewicz całkowitym przeciwieństwem chama Władysława Gomułki, podobnie jak czerwiec 1956 był i jest przeciwieństwem marca 1968 roku. Wartościowanie historycznych wydarzeń nie ma większego sensu, ale z całą pewnością należy wykluczyć przypadki, jeśli chodzi o budowanie legend i fałszywych mitów wokół tych dwóch wydarzeń. 28 czerwca 1956 roku w Poznaniu według różnych danych zginęło od 57 do 70 ludzi, zdecydowana większość to strajkujący robotnicy, wśród ofiar były też dzieci. Historycy podają raz 4 raz 8 żołnierzy i ubeków, którzy w wyniku walk ponieśli śmierć. Na drugi dzień, czyli zupełnie na świeżo, gdy matki nie odebrały jeszcze ciał swoich dzieci, Józef Cyrankiewicz wygłosił mowę, w której zapowiedział ni mniej, nie więcej tylko to, że komuna nadal będzie zabijać. Dokładnie tego dotyczyła metafora władzy odrąbującej rękę prowokatorom. Wysłuchałem całe przemówienie Cyrankiewicza i szczególnie mnie uderzyła seria zdań odnosząca się do utrwalania demokracji, postępu i dalszej walki z reakcyjnym podziemiem.

Nie dawał mi ten bełkot spokoju, aż się przyłapałem na banalnym skojarzeniu. Jeśli zamienić reakcjonistów faszystami, władzę Trybunałem Konstytucyjnym, a demokrację ludową demokracją liberalną mamy gotowy artykuł Gazety Wyborczej albo wiecowe wystąpienie liderów opozycji. Jak uczciwie napisałem nie jest to skojarzenie oryginalne i można mi zrzucić stosowanie zgranych chwytów, ale naprawdę polecam ten eksperyment i w tym celu zamieszczam odpowiedni materiał na końcu felietonu. Nic na siłę nie trzeba robić, analogie do uszu pakują się same. W czasach PRL obowiązywał wymyślony i całkowicie kłamliwy życiorys bandziora Cyrankiewicza. Jeszcze w latach 90-tych ubiegłego wieku w Auschwitz wisiało zdjęcie Cyrankiewicza, jak jednego z liderów ruchu oporu. Prawda była dokładnie przeciwna, Cyrankiewicz był szpiclem gestapo, co ujawnił prawdziwy przywódca ruchu oporu Rotmistrz Witold Pilecki. Do Pileckiego już w czerwcu 1946 r. dotarło ostrzeżenie, że ma się wraz z żoną i dziećmi spakować i wyjechać do Londynu. W odpowiedzi Pilecki wysłał list Cyrankiewiczowi i zarzucił mu kłamstwa, przede wszystkim odnośnie jego rzekomych zasług dla ruchu oporu w Auschwitz. Według historyka Tadeusza Płużańskiego miało to przesądzić o późniejszym losie Rotmistrza Pileckiego. Komunistyczny bandzior z bardzo dużym prawdopodobieństwem stał za śmiercią świadka jego hańby i podłości, jakich się dopuścił w Auschwitz. W bardzo dużym skrócie, takie były okoliczności związane z samymi wydarzeniami w Poznaniu i z Cyrankiewiczem.

Strony

26522 liczba odsłon
Obrazek użytkownika Matka Kurka

Autor artykułu: Matka Kurka

19 (liczba komentarzy)

  1. avatar

    to wszystko powraca ze zdwojoną siłą..wczoraj?dzisiaj? elekktryk zapowiedziałbył ze włączy sie w walkę o demokrację..WSTĘPUJE do KOD-u!!jezus !!!maria..to sie dopiero teraz bedzie działo!!!jakos tak w wiadomosciach sprzed kilku dni zabrakło mi relacji z marszu sPOconego gajowego i reszty liderów prawdziwej demokracji..ze..na wojowników poleciały doniczki z balkonów i talerze..w innternecie krąza tylko fotki pokruszonej porcelany na ulicach..achaaaa..i ten cyrk z pisaniną elektryka bedzie trwał dłuzej chyba niz legenda gwiazdy popu-pedofila Jacksona..co go ze 2-3 lata temu ozywili chologramem i spiewał gdzies ponoc na stadionie..a tez kilka dni temu jakimś CUDEM odnaleziono dziesiątki zdjec z dziecmi w jego nibylandii?a wtedy nie "mozna" było tych fotek odnalezć?jak zył?jak trwałów proces tysiaclecia?tylko dopiero 3 dni temu?

    elektryk zwyzywał jednego z posłow z pisu..ze on mu zrobi to i tamto..a ów poseł podjąłbył wyzwanie nie zdając sobie sprawy (a moze jednak zdając???) ze jedyne miejsce gdzie jeszcze elektryk chodzi sam..to jest WC..choc jak długo jeszcze?nie wiadomo..kto uwierzy ze on sam cokolwiek napisze na tym tt?luuuuuudzie!!!opamietajcie sie na MIŁOŚĆ BOSKĄ!!
    po co to komu potrzebne?wykłocac sie z wynajetymi ludzmi ktorzy dla wielu ludzi z POminiętej władzy napisza wszystko..????to ma byc #dobrazmiana??

  2. natolińczycy kontra puławianie. Czyli wojna w rodzinie. Miałem okazję o tym przeczytać już w 1980 r., tyle tylko, że bez kontekstów MK. Dzisiaj, aczkolwiek nieśmiało, nawet napisali o tych żydokomunistycznych uwarunkowańach tu:http://nowahist...
    (edit) yyyy... tak jakoś skrót myślowy wyszedł. Chodzi oczywiście mi o ruchawkę na górze, a nie ulicznych protestujących

  3. Często tak się mówi "wojna w rodzinie". Jednak tylko puławianie byli rzeczywiście niemal rodziną powiązaną więzami krwi z racji pochodzenia, do czego doszły jeszcze wspólne żony, i mrowie wspólnych dzieci i wnuków, które odzyskały dopiero po 1980 roku władzę utraconą przez dziadów w 1955 i 1968. Oni wszyscy są jakoś skoligaceni, i od zawsze pilnują wszelkich żłobów przed obcymi.
    Natolińczycy jako luźna kupa komuchów pochodzenia głównie chłopskiego nie mieli nigdy takiej siły przebicia. Probowali stworzyć jakiś bolszewizm nieżydowski, co nigdy nie mogło się udać. Tym bardziej że prawdziwi, czyli żydowscy bolszewicy zawsze mieli poparcie banków.

  4.  

  5. czasami niektórym KODowcom takie odrąbanie ręki wcaleby nie zaszkodziło

  6. odrosna grabie...a czy ktos widzial kiedys grabie ktore grabia od siebie?

  7. na Kontrowersje.pl. Uklucie w sercu ze dostales kopa! Adrenalina jednym slowem!

    OK. Do sedna.

    Blyskawiczne spotkanie Grupy Wyszechradzkiej i od razu mini-szczyt PiS-u i 10 ministrow panstw ktore chca reformy Unii. Bezcenne. Odwoluje polowe z mojej krytyki Waszczykowskiego bo to jego twarz i osoba jest tutaj wizytowka, mimo iz za sznurki pociaga wiadomo kto: Prezes. Swietne posuniecie! Gromadzenie wokol siebie zwolennikow reformy.

    Wielcy wymieniaja grzecznosciowo razy z Cameronem, Szkocja Narodowa (szable w dlon) w UK rzada a w tym samym czasie w Brukseli BLAGA! Farage "Jas Fasola dyplomacji" gadka z pubu przemawia do Europy: a pamietacie jak sie smialiscie ze mnie? I co? Teraz sie nie smiejecie? Po czym prosi: pozwolcie nam negocjowac zebysmy mogli byc Anglikami.

    Waszczykowski na plus.

    Wczoraj bardzo madra wypowiedz wbrew trendom o tym, ze Wielka Brytania potrzebuje czasu na renegocjacje i Polska ja w tym popiera. Temat Polakow przedostal sie do wystapienia Dawida Camerona w parlamencie brytyjskim dodatkowo podbity przez MP z polskim rodowodem. I co KODziarze i POwsingi? Waszczykowski "sprzedaje Polakow za bazy NATO"? Czy moze uzywa dyplomacji zeby ochoronic rodakow, ktorych wasze rzady wygnaly z Tenkraju?

    Schetyna pierdoli cos za przeproszeniem o "scenariuszu PiSu" ze niby Brexit to ten scenariusz i tym podobne duby smalone. Jest tragedia dla Polski ,ze opozycja to debile ale wieksza tragedia bylo to, ze jak ci debile "rzadzili" to dzielili miedzy siebie czyli zwyczajnie kradli. Podatki, dotacje unijne, fundusze z OFE, obrazy, sokowirowki...dlugo by wyliczac. Nie dziwi nic. Komunista tak ma. Wiec z jednej strony mamy tragedie, bo debilna opozycja to zmarnowane lata w polityce ale jak to mowia, lepiej z madrym zgubic, niz z glupim znalezc.

    "Wyciekl" "dokument" lub tez "projekt" a tak naprawde jak wyjasnia GW  9 stronicowy Zbior Mysli Eurokomisarzy Marksistowsko-kulturowych pt. Supermocarstwo.

    Wiecej Unii Europejskiej w Unii Europejskiej.

    Ale w czym lezy problem? Ano problem lezy w tym, ze - powtorze za Korwinem - obecnie Unia rzadza KOMUNISCI.

    Nieprzypadkowo ten plan wyciekl wlasnie w momencie Brexitu i tuz po herbatce u Bilderberga. GW tlumaczy jak zyc i objasnia, ze to wcale nie jest zaden plan tylko spis pomyslow z roznych lat, ale tak naprawde robi jak zwylke krecia robote. Testuje sie tutaj opinie spoleczna.

    Wystarczy poczytac komentarze: bezpieczenstwo zapewnione przez supermocarstwo, zarobki na europejskim poziomie gwarantowane przez supermocarstwo.

    Wielu pisze ze jak najbardziej i natychmiast.

    Bo PiS to i tak PRL wiec wiecej komuny w postkomunistycznym spoleczenstwie nie wyrzadzi zadnej szkody. Za pelna miche i ochrone.

    Wielu a moze to byc i 48% lub 52% ksztaltowanego przez socjalizm spoleczenstwa ORMO i euroentuzjastow wliczajac w referendum na ten temat powie TAK. Niech nas zywia i bronia. Reszta nie jest wazna. Po coz walczc, pracowac, budowac jak mozna miec to od razu. Eurokomuna nam da. Zapominaja lub nawet nie wiedza, ze komuna zeby komus dac, komus musi odebrac a zeby komus odebrac, to trzeba go zmusic a zeby go zmusic to trzeba go zastraszyc, zniewolic lub zabic. To juz bylo.

    Ewentualnie zaplacimy wlasna wolnoscia, rozwojem, biznesem, zasobami naturalnymi i w kilku pokoleniach bedziemy tyrac na ich kredyty za 1500 Euro/mies co wydaje sie takie atrakcyjne dla biedoty tyrajacej za 400 Euro.

    Wlasnie teraz jak polowa z nas czuj, ze oto wstalismy z kolan druga polowa dostaje propozycje korupcyjna dla nich nie do odrzucenia. Na drodze do szczescia pod skrzydlami Supermocarstwa stoi jednak PiS. Wojna domowa murowana.

    Putin (czy kto tam po nim bedzie swiat straszyl) ma w dupie Eurokomunistow i zaraz po tym jak (ewentualnie, teoretycznie) podbije Eurokomune zamknie ich w obozach na Kolymie ale oczywiscie taka wrzutka jego porzytecznych idiotow jest mu jak najbardziej po mysli, bo Europa ktora na naszych oczach sie rozpada we wszystkich swoich wymiarach, w pierwszej kolejnosci powinna byc slaba, podzielona i uzalezniona energetycznie od Rosji a dopiero pozniej ewentualnie komunistyczna czyli demokratyczna w rozumieniu eurokomisarzy ludowych bedacych bekartami Lenina i dziecmi marksizmu kulturowego.

    Eurokomisarze tlumacza ze to tylko projekt do dyskusji. Mowa trawa.

    Co mamy w zanadrzu? Miedzymorze panow Narodowcow - od morza do morza. Bez urazy panowie.

    A co ma Prezes? Swietny plan. Mistrzowski. Naprawde dobra propozycje. Taka jaka odrzucila Wielka Brytania glosujac wbrew swoim wlasnym oczekiwaniom za wyjscem.

    I jak teraz wygladasz pan panie Schetyna? Ze spuszczonymi gaciami w Europarlamencie?

    Konczac ten przydlugi wywod.

    Spojrzmy na globalnego Szeryfa. Bez emocji, bez gadania o USAraelu, bez Obamy, kampanii Clinton vs Trump, bez Kazikowego "Ameryka tez sie sypie to oddzielny rozdzial Bill Clinton palil trawe ale sie nie zaciagal". Otoz ten ciagle globalny kowboj zbudowany jak wiesc gminna niesie przez emigrantow koniec koncow nie podzielil sie na Anglie, Francje, Irlandie, Niemcy, Rosje, Polske i Izrael ale na stany, gdzie kazdy stan ma swoja stolice, granice, prawo, sady i policje. Wspolnie maja rzad, prezydenta, FBI, CIA, armie, hymn i flage. Oraz polityke ale ta jest kwestia demokracji czyli debaty oraz umowy.

    Jest duzo za wczesniej na Stany Zjednoczone Europy ALE nalezy zrobic wszystko zeby nie powstal Zwiazek Socjalistycznych Republik Europejskich.

    Jaroslaw Kaczynski na tron!

    Prezes na tron: na krola Polski!

    Natychmiast! Jaroslaw Wielki a co najmniej Reformator.

    Pisze to z przymrozeniem oka ale calkiem na serio.

  8. w świetle jupiterów i pod okiem kamer zdecydowanie nie! I napinać linę do granic możliwości i jeszcze bardziej - najwyżej pierdolnie, bo trzeba by być idiotą, żeby samemu dać się zamknąć w klatce (nawet złotej). Jeśli EU to proste zasady: jeden kraj - jeden głos (bez wagi ilości mieszkańców, bo tu też można manipulować). Żadnych ciał, gremiów i osób nie wybieralnych (to chyba nie za duże wymagania w demokracji?). Żadnego narzucania żadnemu krajowi w sprawach zwykłych i szczególnych. Ani przeglosowywania w jakimkolwiek gremium spraw, które jakiś kraj uznaje za niekorzystne dla siebie. Proste, lecz niewykonalne - nie o to chodzi założycielskiej szóstce.

  9. ...polega na tym, że cudze pieniądze zawsze się kiedyś kończą.
    I co wtedy?
    Kolejne rozdanie. Na to wygląda, że właśnie jesteśmy świadkami, jak się dociera nowy kształt tego rozdania.

    "Za mojego życia to się władza nie wiem ile razy zmieniła, a ja dalej żyję" - jak powiada Senior.
    A tu jego ocena pomysłu  na "superpaństwo"
    Ale cóż... czas pokaże, co z tego rozdania wyniknie.

    Jeśli chodzi o rodowód eurokomisarzy - dla mnie symboliczną postacią jest niejaki Daniel Cohn-Bendit.

    Wtręt językowy:
    Ja miałam w podręczniku do rosyjskiego czytanki o kołchozach i zdobyczach Sowietskovo Sojuza.
    A dziecko miało do przetłumaczenia na rosyjski zdanie: "Unia Europejska to nasz wspólny dom".

    Czy wiecie jak się mówi po rosyjsku "Unia Europejska"? Европейский Cоюз

    Sapienti sat...

  10. 10/10

  11. Strony